Aug 18, 2009

TERMENUNG & MERENUNG

2THUN LPAS

Udara malam tu sgguh nyaman..angin bertiup sepoi2 bhsa…ak ngn mmbr2 lpak kt tepi sungai dekat2 ngn bandar smbil nyanyi2 diiringi ngn bunyi gitar..nyanyi sakan kami malam tu..maklumla da lama x jumpa..

Jam menunjukkan pkul 12.30 tgh mlm..kelihatan sorg pmpuan berpakaian seksi berjalan depan kami..heh, sapa x knal si JOYAH,pmpuan 29thun y melampau seksinya..

Kami pon apa lgi..bersiul2 mengusik JOYAH..peewwiiiiiiiittt

JOYAH : hey..!! apa peewwiitt2 hah..??!!

PEN(mmbr ak) : Alllaaa Joyah, rlek la dlu..meh la lpak ngn kami..

JOYAH : Ish hgpa nak apa.??

LAST2 Joyah pon lepak la jgak ngn kami…tiba2 “eh hg ni sekampung ngn ak kan..??” joyah ckp kat ak..

AKU : ya la..ak la tu..awat..??

JOYAH : lama x nmpak hg..hg watpa skrg ni..??

AKU : Aku blja lg kt bla..bla..bla..

JOYAH : OOoo..watpa malam2 cmni dok lpak lgi…...hgpa smua ni blja lgi kan..hiii..Cuba la hargai masa skit..Pgi la bca buku ke, ulangkaji ke…ini x,lpak tgh2 malam cmni… Sian kt mak bapak hgpa, klu depa tgok hgpa cmni mst depa sdih..

MIJIN(mmbr ak) : Hek eleh..ada hati nak nasihat org plak..!! klu mak bapak hg hidup lgi mst lgi sdih klu tgok hg cmni..blah la…

AK ngn mmbr2 len berdekah-dekah gelakkan si JOYAH..dia pon blah dr situ dgn moral yang sngat down

Tapi makin lama....kami sedar..xda apa y salahnya pasal nasihat dia tu…y salah cuma dia seksi…bkak aurat

AK tau rmai y ada perangai cmni..ssh nak trima nasihat org, lgi2 org2 y cm si JOYAH dan yang sewaktu dgnnya..slalunya mst ayat ni kuar “eleh,ko tu lgi truk dr ak..memandai plak nak nasihat ak”

BTOI X…???

Mna kita tau org tu lgi truk or jahat dr kita..?? Cmna plak kta tntukan kebaikan seseorg..??

X semestinya seseorg y selekeh ataupon sorg y pnah wat silap atau wat bnda jahat x bleh nasihat org len…!! Ntah2 depa 2 lgi bgus or lgi mengerti ttg kehidupan(cheewaaahh)..

Dlm ISLAM..Allah s.w.t tidak membezakan darjat hamba-hambaNYA kecuali melalui IMAN dan TAQWA

Xdak sapa2 dan xda alat kat dunia ni bleh ukur IMAN dan TAQWA manusia kpda AllAh s.w.t utk menentukan seseorg tu bek atau jahat…!!!

Sebenarnya..bkan masalah bek atau jahat..!! Masalah sebenarnya ialah EGO..!! Xnak trima nasihat org lain..apatah lgi nasihat drpd org y nmpk agak jahat..


SO..MARILA BERSAMA

RENdaHkan EGO..trima kesilapan..blja la menerima nasihat org..

YANG BAIK KITA TERIMA,YANG SALAH OR BURUK KITA BETULKAN…

13 comments:

lumut said...

ego boleh membunuh diri sendiri..
budget bagus tuh yg susah tuh..
aiseh,
manusia2....

joyah tuh bapok ke weh?
hehe

sharamli said...

bt0l3..
benci dgn 0rg eg0..
dy0rang wat slh b0leh..bila kita wat slh...seb0k nk ckp itu ini...

imHepPie said...

dushumm..kena sbijik kt aku..slalu camtuh gk huuuu

nizah said...

aha.....btl2....kdg2 org y sperti tu lg berpndangan jauh....xleh mnilai pmikiran dhn mlihat dr luaran je...btl x?......

Kojack de Alloohaa said...

to lumut :
ya btul..ego mmbunuh diri..

BAPOK..?? ikut ska hg la nak si joyah tu apa pon...hahahahaha

to sharamli :
ntah..kdg tu rsa cm nak cepuk ja trus..

to imheppie :
oh yaka..hahaha..

to nizah :
berpandangan jauh..??
klu kta nak berjaya, kta kna dngr nasihat n pendapat org...sedgkan tokoh y power2 mcm nelson mandela, mahathir mohamad pon dngr nasihat n pandangan org..

watpa la EGO sngt..xda pekdahnya..klu skit2 tu ok la

X GITU..??

lizz said...

pantang ngan org ego tak bertempat ni. orang ego ni tak sama macam org jaga maruah. ego ni menyakitkan ati org lain.hohoho!!

neway, kadang2 nasihat org yg nampak jahat tu lagi mulia dari yang nampak baik tapi hati di dalam hampeh :)

Kojack de Alloohaa said...

btul3...smua y hg ckp tu ak stuju..!!

★ Nu♥ℜul ★ said...

betui2
setuju sgt kekadang owg yg nasihat kan owg beriye2 nieh macam bagus jer
tapi xsdar diri yg die tuh pun xbetul


kekadang owg yg nsihat kan org tuh lagi lah bile di tego mengamuk xtentu pasal . xterime hakikat

Kojack de Alloohaa said...

hmm 2 la..ntah apa2 ja prngai..

BUJANG SUSAH said...

Salam ziarah dari sahabat.. selamat menyambut ramadhan al-mubarak.. semoga sentiasa diberi keberkatan sentiasa.. insyaAllah. wassalam.

Kojack de Alloohaa said...

to BUJANG SUSAH :
yaa..SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN

HuDa a.k.a PisTia said...

tu ar.. mcm bapuk je si joyah ni.. haha..

moral of the story, nilai nasihat org tu, bkn penampilan die.. :D

Kojack de Alloohaa said...

hahaha...cm bapuk ke..

btul2..klu penampilan cm org jahat x semestinya nasihat dia x btoi..ntah2 dia lg bernas..yeeeaarrrgghh